Metin Inan: een terugblik en vooruitblik na 25 jaar advocaat
Geplaatst op 12 april 2023

Metin Inan: een terugblik en vooruitblik na 25 jaar advocaat 

Vorige maand (maart 2023) kreeg ik van onze Overijsselse orde van advocaten een befje met daarop vermeld: “25 jaar advocaat – Balie Overijssel”. Dat doet de plaatselijke orde elk jaar op de jaarvergadering. Zij zet dan jubilarissen even in het zonnetje. Deze keer was dat in Zwolle waar wij met kantoor goed vertegenwoordigd waren met 5 van onze 7 advocaten. 

Reden voor mij om terug te blikken maar ook om vooruit te kijken. 

Ik heb de studie rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit van Utrecht in 1995 afgerond. Mijn scriptie ging over “de aansprakelijkheid van gemotoriseerd verkeer bij aanrijdingen met voetgangers of fietsers”. Ik heb daarna een jaar als jurist bij de Arag gewerkt op de afdeling verkeersrecht, om aansluitend als juridisch medewerker bij een advocatenkantoor in Enschede te gaan werken.

Van juridisch medewerker naar advocaat

Nog weer een jaar later ben ik als advocaat beëdigd op 2 juli 1997. In de eerste drie jaren als advocaat heb ik veel rechtsgebieden voorbij zien komen maar naast personen & familierecht (wat veel beginnende advocaten in die tijd deden) was ik vooral actief in arbeidsrecht en het faillissementsrecht. Dat deed ik ook bij mijn eerste eigen kantoor dat ik in 1999 mede heb opgericht en na 17 jaren heb verlaten om mij op 1 februari 2017 bij De Singel Advocaten aan te sluiten.

Arbeidsrecht en faillissementsrecht doe ik u nu dus nog steeds. Omdat het aantal faillissementen in die tijd in Nederland al behoorlijk waren afgenomen en omdat ik van kantoor zou gaan switchen en natuurlijk mijn winkel draaiende wilde houden, heb ik in 2016 een vijfdaagse opleiding gedaan in letselschade. Dat was in Utrecht. De cirkel was daarmee eigenlijk weer rond. Niet alleen haalde ik herinneringen op in “mijn” studentenstad. Op weg naar de cursuslocatie van OSR aan de Nieuwegracht, liep ik op plekken waar ik vroeger hoorcolleges en werkgroepen had, waar we de kroeg in gingen of waar de feestjes waren (o.a. De Woolloomooloo). Maar ook inhoudelijk was ik weer terug o.a. bij het onderwerp van mijn afstudeerscriptie en in de verkeerszaken die ik in het eerste jaar na mijn studie bij de Arag mocht behandelen.

De vrijheid van het ondernemen als advocaat

Van mijn periode als advocaat ben ik maar circa drie jaren in loondienst geweest (wat trouwens een fijne en leerzame tijd was). De rest van de tijd, dus ruim 22 jaren, ben ik zelfstandig advocaat, steeds in een samenwerkingsverband. Ik heb als broekie van 29 jaar destijds met anderen een kantoor opgericht. Ik heb daarna vele advocatenpartners of maten gekend op mijn oude kantoor en ook op mijn huidig kantoor. 

Deze samenwerkingen hebben mij mede gevormd als advocaat, als ondernemer en als mens. Ik heb steeds de vrijheid gehad die zaken te doen die ik leuk vind en alleen dan te werken wanneer ik dat wil. Zo is al jaren mijn agenda ’s woensdags na 14 uur in principe afgeblokt. Ik ben dan in de wei met een grote groep golfvrienden met wie wij na afloop van de golfwedstrijd deze “break van de week” nog dunnetjes over doen op het terras of in het clubhuis van ’t Sybrook. 

Met de advocaten(partners) van De Singel Advocaten is commitment uitgesproken om voor de komende 10 jaren vanuit onze fijne werkomgeving van de Melkhal samen te werken. Als binnen en buiten de Melkhal straks alles af is en ook de laatste kinderziektes zijn opgelost, dan gaan we dat met onze relaties, buren, familie en vrienden vieren. Als ik die periode volledig mag uitzingen ben ik 62 à 63 jaar en hoop ik langzaamaan te zijner te tijd mijn praktijk mogen afbouwen. 

Vroeger was de advocatuur minder hectisch

De advocatuur en het werken als advocaat zijn in al die jaren wel erg veranderd. Vanuit de overheid en de orde van advocaten worden de regels waaraan wij advocaten ons hebben te houden, steeds aangepast en complexer. De advocatuur is hectischer dan vroeger. In 1997 was het verzenden van brieven per post gebruikelijk. Had je haast met een situatie dan stuurde je een fax of begin deze eeuw een mail toen dat meer en meer ingeburgerd raakte. Anno 2023 zijn klanten (of tegenpartijen) nog dwingender en hebben zij altijd haast. 

Regelmatig maak ik en maken collega’s mee dat de cliënt per whatsapp laat weten dat hij de zojuist ontvangen emailbericht heeft beantwoord ….  De cliënten (en dus ook tegenpartijen) zijn veranderd. Ook het recht verandert continue maar ook ik als advocaat ben veranderd. Waar ik vroeger vaak direct met een gestrekt been erin ging bij een probleem, heb ik geleerd dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Bovendien is een (harde) strijd vaak niet in het belang van de cliënt. En dat belang hoort voorop te staan. De meeste zaken laten zich gelukkig eenvoudig gezamenlijk met de andere advocaat of jurist oplossen. Dat werkt het snelst en is het goedkoopst. Als dat echt niet gaat, dan gaan we procederen maar dan weet de cliënt dat wij er in die minnelijke fase alles aan hebben gedaan om tot een oplossing te komen. Procederen is het leukste in ons vak, hoor ik veel advocaten zeggen. Dat klopt, maar procederen kent vaak alleen verliezers met de advocaten als winnaars. “Van de stijfkop en de zot, vult de advocaat zijn pot”, is een spreuk op een tegeltjes op één van mijn vorige kantoren. Helaas waar. Vaak komen partijen er niet uit omdat partijen er heel (emotioneel maar vooral) principieel erin staan.

De leukste complimenten zijn clienten die nieuwe clienten naar mij doorverwijzen

Ook inhoudelijk is de advocatuur een heel mooi beroep en heel divers. Mensen helpen om hun problemen naar tevredenheid op te lossen tegen een eerlijke prijs. Ik heb steeds meer geleerd dat achter een probleem ander probleem of wond schuil gaan. Mensen handelen vaak uit emotie. Die emoties de baas zijn in het geschil om tot een zakelijke deal of oplossing te komen, is niet altijd makkelijk maar als het lukt dan geeft dat een voldaan gevoel. 

De meeste cliënten zie ik terug met nieuwe juridische vragen of problemen of zij verwijzen zelf nieuwe cliënten naar mij door. Dat zijn de leukste complimenten. Ik denk dat de cliënten terugkomen of doorverwijzen omdat zij de praktische instelling in mij waarderen. Ook ga ik recht op mijn doel af en probeer ik complexe problemen eenvoudig uit te leggen. Ik stel mensen gerust, neem ze aan de hand mee door de juridisch soms complexe situaties waar de cliënten zelden of nooit mee in aanraking zijn geweest. 

Voor een volgende blog is het misschien leuk om tegen deze achtergrond wat anekdotes met jullie te delen. 

Voor nu rest mij alle cliënten en doorverwijzers te danken voor in het mij maar ook ons kantoor gestelde vertrouwen. 

Graag verwijs ik nog naar onze vacatures. Wij zoeken ervaren of startende advocaten of juristen in loondienst of als zelfstandige: https://www.desingeladvocaten.nl/over-de-singel-advocaten/werken-bij/

Meer weten over mij of mijn diensten?

Heb je vragen over deze blog of heb je juridische hulp nodig?  Neem dan vrijblijvend contact met ons op.